loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 294
شنبه 11 مرداد 1399 زمان : 22:48



یکی از پرکاربردترین انواع موتور ویبراتور، موتور ویبره بنزینی روبین می باشد. این نوع موتور ویبره بتن به دلیل عدم نیاز به برق برای پروژه های بتن ریزی در مقیاس های کوچک و متوسط بسیار کارآیی دارند و یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت ویبره نمودن بتن در زمان عدم وجود برق محسوب می گردند. این دسته از موتور ویبراتورها قابلیت ساپورت شیلنگ ویبراتور در سایزهای 1، 1.5، 2 و 2.5 اینچ را دارا بوده و قدرت آن ها از موتور ویبراتور برقی بیشتر می باشد. در مورد قیمت ویبراتور بتن بنزینی باید این نکته را بیان نمود که قیمت این نوع موتور ویبراتور از نوع برقی بالاتر می باشد.






مزایای ویبراتور بنزینی روبین کدام است؟

1- عدم نیاز به برق و در نتیجه دردسرهای کمتر و ایمنی بیشتر

2- قدرت بیشتر موتور ویبره بنزینی نسبت به نوع برقی و توان خروجی بالا، که قابلیت ساپورت شیلنگ ویبراتور با قطرهای بالا را فراهم می نماید.

3- ضربات همسان و هماهنگ موتور ویبره بنزینی باعث افزایش طول عمر شیلنگ ویبراتور در طول زمان می گردد.

4- موتور ویبراتور روبین دارای یک قاب فلزی محکم بوده که موتور را در برابر خطرات احتمالی و ضربات به طور کامل محافظت می نماید.

5- کوپلینگ پیچی از جنس چدن در خروجی موتور ویبراتور، باعث ایجاد اتصالی جدانشدنی بین موتور ویبره بنزینی و شیلنگ ویبراتور می گردد و درصد جدا شدن شیلنگ ویبره در حین کار را بسیار پایین می آورد.

6- صدای موتور ویبره بنزینی روبین در مقایسه با موتورهای دیزل بسیار کمتر بوده و هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین تر می باشد.

7- موتور ویبراتور دارای سیستم قطع کن اتومات می باشد، به این صورت که در زمان کم بودن روغن موتور خود به خود خاموش می گردد تا آسیبی به موتور و اجزای داخلی آن نرسد.

8- در دسترس بودن بنزین به عنوان یک سوخت پرمصرف، سهولت در عملیات سوخت رسانی به موتور را فراهم می آورد.

9- ابعاد کوچک موتور در عین کارآیی بالا و قدرت متناسب

10- رواج استفاده از موتور ویبره بنزینی روبین در بازار ایران و در دسترس بودن لوازم یدکی این مدل موتور ویبراتور باعث گردیده تا در زمانی خرابی یا سرویس از لحاظ پیدا نمودن لوازم موتور به هیچ وجه دچار مشکل نشوید.


کاربردهای اصلی موتور ویبره بنزینی روبین چیست؟

1- مناسبترین گزینه برای مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد.

2- قدرت بالای موتور ویبره بنزینی امکان استفاده از آن در پروژه های با حجم متوسط و بزرگ را فراهم می آورد.

3- در مکان هایی که میزان رطوبت هوا بالا بوده و در صورت استفاده از موتور ویبره برقی خطر و احتمال برق گرفتگی وجود دارد، یکی از بهترین گزینه های پیش رو موتور ویبره بنزینی می باشد.

4- دوام و طول عمر موتور ویبره بنزینی استفاده از آن را در پروژه های عمرانی و بتن ریزی با مقیاس وسیع فراهم می آورد.


مشخصات موتور ویبراتور روبین:

موتور به کار رفته در موتور ویبره روبین، مدل روبین EY20 می باشد. قدرت این مدل موتور روبین 5 اسب بخار بوده و قدرت و کیفیت بسیار مناسبی دارد. موتور ویبراتور روبین از نوع شاسی ثابت بوده، به این صورت که شاسی به موتور اتصال داشته و برای چرخش موتور و کار با آن در جهت های مختلف، باید به طور کامل آن را از پایه چرخاند. اتصال موتور ویبراتور به پایه و ثابت بودن شاسی آن باعث افزایش دوام و طول عمر موتور ویبره بنزینی روبین گردیده و موتور ویبره را از خطرات احتمالی و ضربات به طور کامل حفظ می نماید. موتور ویبراتور روبین در سه نوع موتور ویبره بنزینی روبین چین، موتور ویبره روبین تایلند و موتور ویبره روبین ژاپن در بازار موجود که موتور ویبره ژاپنی دارای کیفیت و قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر است. چنان چه در مورد انتخاب هرکدام از این موتور ویبراتورها سوالی دارید می توانید از طریق تماس با کارشناسان فنی شرکت لرزان صنعت از مشاوره فنی رایگان آن ها بهره مند شوید.


قیمت موتور ویبره بتن چگونه است؟

قیمت ویبراتور بتن بنزینی روبین به دلیل 4 زمانه بودن موتور، قدرت بیشتر ویبره، طول عمر بالاتر و همچنین کیفیت بالاتر موتور ویبراتورهای بنزینی نسبت به برقی از موتور ویبره برقی بیشتر می باشد. به همین دلیل در پروژه هایی با حجم کوچک و متوسط و مکان هایی که به برق دسترسی مناسبی وجود نداشته باشد، موتور ویبره بنزینی به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه ها از لحاظ قیمت و کیفیت شناخته می گردند.


ویبراتور بتن (ساختمانی و راه سازی)

عمدتا ویبراتور برای خارج کردن و استخراج حباب هوا از مکان هایی می باشد که بتن ریزی شده است. در واقع نیرو محرکه شلنگ ویبره از طریق ویبراتور تامین می گردد.


مشخصات فنی ویبراتور بتن

ویبراتور در انواع ویبراتور بنزينی و ویبراتور ديزلی و همچنین ویبراتور برقی - مكانيكی، ویبراتور برقی - كانورتوری می باشد.

برندهای موتور ويبراتور بتن
ویبراتور روبین Robin ویبراتور هوندا Honda
ویبراتور بتن روبین ویبراتور هوندا Honda
روبین Robin هوندا Honda
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

ویبراتور بتن ساخت تايلند
ویبراتور بتن ميكاسا Mikasa ساخت ژاپن
ویبراتور بتن كوپاز Copaz ساخت كره
ویبراتور بتن كاما KAMA
ویبراتور بتن كيپور Kipor
ویبراتور بتن روتين چين

انواع موتور ویبره

انواع موتور ویبراتور بتن بر اساس مصرف سوخت به شرح زیر می باشد:

موتور ویبراتور بنزینی ثابت و گردون
موتور ویبراتور بتن دیزلی
ویبره بتن بدنه بادی و برقی
موتور ویبره برقی

موتور ویبراتور بتن بنزینی ثابت و گردون

در موتور ویبراتور بتون بنزینی ثابت، پایه به صورت ثابت به شاسی متصل می باشد. این ویبراتور بتون شامل یک موتور بنزینی می باشد و در مدل ویبراتور بتن گردون نیز تنها پایه به صورت متحرک و گردون به شاسی متصل است. این موتور می تواند موتور ویبره بتن روبین چین، موتور ویبره بتن روبین تایلند، موتور ویبره بتن روبین ژاپن باشد.

این موتور ویبره بتون دارای شیلنگ ویبراتور بتن نیز می باشد و شیلنگ ویبره بتن در انواع سایزها و برندهای شیلنگ ویبره بتون کوپاژ کره، شیلنگ ویبره بتون روتین چین، شیلنگ ویبره بتون ایران کوب، شیلنگ ویبره بتون میکاسا ژاپن موجود می باشد.

این موتور دارای صدای کمتر و هزینه نگهداری پایین تر نسبت به دیزلی می باشد.

موتور ویبراتور دیزل

این موتور ویبره بتون دیزلی دارای شیلنگ ویبراتور و شاسی می باشد و شیلنگ ویبره در انواع سایزها و برندهای مختلف موجود می باشد. موتور ویبره بتن دیزلی دارای اصطحلاک کمتر و هزینه ی سوخت پایین تر نسبت به موتور ویبره بنزینی می باشد.

موتور ویبراتور بادی و برقی

از ویبره بتن بدنه بادی جهت نصب روی قالب های بتون استفاده می گردد و با اتصال باد به آن قالب را ویبره می کند. ویبره بدنه بادی با توان های مختلف قابل ارائه می باشد. در مدل ویبراتور بتن برقی، از برق به جای باد استفاده می گردد.

ویبره بدنه بادی بتون

برای لرزاندن قالب بتون و در جایی که خطر برق گرفتگی یا آتش گرفتن وجود داشته باشد از ویبره بدنه بادی یا ویبره بادی قالب بتن یا ویبره بادی بتن استفاده می گردد. ویبره بادی بتن با قدرت ضربه زنی 10 کیلوگرم الی 10000 کیلوگرم موجود می باشد. ویبره قالب بتون در انواع ویبره بدنه بادی بتن ایرانی، ویبره بدنه بادی بتن چینی، ویبره بدنه بادی بتن ترکیه ای، ویبره بدنه بادی بتن ایتالیا و ... موجود است. ویبره بادی با اتصال به پمپ باد ایجاد لرزش و ضربه به قالب یا سقف را می نماید و کاربرد فراوانی در قالب های تونل مترو و پل های هوایی دارد. ویبره قالب بتن به ویبره لرزاننده قالب نیز شهرت دارد. ویبره لرزاننده قالب یا ویبره قالب به بدنه ی قالب بسته شده و باعٍث ایجاد لرزش در بتن و از بین رفتن خلل و فرج بتن می گردد.

ویبره بدنه برقی بتون

برای لرزاندن قالب بتون از ویبره بدنه برقی یا ویبره قالب بتن یا ویبره برقی بتون استفاده می گردد. ویبره برقی بتن در انواع 750، 1000، 1500 و 3000 دور و با قدرت ضربه زنی 10 کیلوگرم الی 10000 کیلوگرم موجود می باشد. ویبره قالب بتن در انواع ویبره بدنه برقی بتن ایرانی، ویبره بدنه برقی بتن چینی، ویبره بدنه برقی بتن ترکیه ای، ویبره بدنه برقی بتن ایتالیا و غیره قابل ارائه می باشد.

در ضربه زنی کم ویبره بدنه یا ویبره قالب تکفاز و در ضربه زنی بالا ویبره بدنه یا ویبره قالب سه فاز متداول است ویبره قالب بتن به ویبره لرزاننده قالب نیز شهرت دارد. ویبره لرزاننده قالب یا ویبره قالب به بدنه ی قالب بسته شده و باعٍث ایجاد لرزش در بتن و از بین رفتن خلل و فرج بتن می گردد. از ویبره بدنه برقی بتن جهت ایجاد ضربه در قالب تونل مترو، تونل های شهری و ویبره بدنه قالب های پل های هوایی و دیواره رمپ و لوپ ها و قالب بدنه بتون سد استفاده می گردد.

میز ویبراتور

میز ویبراتور برای یکدست کردن و همگن کردن مواد داخل قالب ها و از بین بردن خلل و فرج میان آنها مخصوصاً در صنایع آزمایشگاهی، مکانیک خاک، موزاییک سازی، جدول سازی، سرند کردن مواد و غیره از میز ویبراتور بتن استفاده می گردد. دستگاه میز ویبره بتن در دو نوع مغناطیسی و الکترو مکانیکی موجود می باشد. بدین شکل که در میز ویبراتور بتن مغناطیسی با تنظیم فرکانس از صفر تا صد و با ایجاد فرکانسی خاص به محدوده لرزش دلخواه دست می یابیم. ولی در ویبره الکترو مکانیکی توسط موتورهای ویبره موجود در آن تا 60 هرتز لرزش به وجود می آید.

دلیل رونق گرفتن استفاده از ویبراتور

در طی دهه گذشته به دلیل اعمال آئین نامه های جدید توسط سازمان نظام مهندسی ایران استفاده از ویبراتورها بسیار رونق گرفته و یکی از کارهای مهم و حائز اهمیت در ساخت، اختلاط بتن، بتن ریزی و از بین بردن خلل و فرج بتن شناخته می شود.

ویبراتور مکانیکی

پس از بتن ریزی جهت حذف هوای داخل بتن و نزدیک کردن ذرات بتن به یکدیگر روش های مختلفی وجود دارد که فشرده سازی و تراکم بتن با وسایل مکانیکی مناسب ترین روش بوده و رایج ترین وسایل مکانیکی جهت این امر ویبراتور یا لرزاننده داخلی (خرطومی) است. با لرزانندن بتن، مخلوط چسبنده و خشک به خوبی تراکم پیدا کرده و بتنی با مقاومت خوب و سیمان کمتر حاصل می شود.

موتور ویبراتور

ویبراتور شیلنگی از یک محرک انعطاف پذیر تشکیل شده که موجب چرخش میله مرکزی می گردد. بر اثر دوران میله مرکزی یک قطعه فلزی که با میله در اتصال می باشد به پوشش فلزی ضربه می زند و سبب لرزاندن آن می گردد.


ویبراتور شلنگی

فرکانس موتور ویبراتور باید به چه اندازه باشد؟

اساسی ترین فاکتور جهت اینکه بتن تازه ریخته شده را به بتنی یکدست، یکپارچه و بدون خلل و فرج تبدیل نمائیم فرکانس ایجاد شده توسط موتور ویبراتور می باشد. اگر قدرت موتور ویبراتور و فرکانس ایجاد شده توسط آن قدرتمند نباشد، عمل ویبره بر روی بتن به درستی عمل نخواهد کرد و تاثیر موثری بر روی سطح نخواهد داشت همچنین عملیاتی که باید توسط اپراتور انجام پذیر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به میزان چشمگیری افزایش می یابد. همچنین در صورتی که فرکانس ویبراتور خیلی بالا باشد به علت افزایش هوای داخل بتن، استحکام و مقاومت بتن نزول پیدا خواهد کرد و مقاومت سطحی آن کاهش قابل ملاحظه ای می کند.

موتور ویبراتور

جدول مربوط به شیلنگ ویبراتور، کاربرد و فرکانس ایجاد شده توسط آن

کاربرد شیلنگ ویبراتور و میزان فرکانس ایجاد شده گروه قطر لرزاننده (سانتیمر) دامنه نوسان (سانتیمر) شعاع عمل (سانتیمر) حجم بتن ریزی به ازای هر لرزاننده کاربرد
1 4-2 08/0-4/0 15-8 4-8/0 برای بتن های خمیری و روان، در عضوهای نازک و اعضای پیش تنیده و نمونه های آزمایشگاهی
2 6-3 10/0-05/0 25-13 8-3/2 بتن خمیری برای دیوارهای نازک، تیرها، شمع های پیش ساخته، ستون ها و دال های نازک
3 9-5 13/0-06/0 36-18 15-6/4 برای بتن نسبتا خمیری (کمتر از 8 سانت اسلامپ)، دیوارها، ستون، تیرها و دال های ضخیم
4 15-8 15/0-08/0 51-30 31-11 برای بتن ریزی حجیم و اعضای سازه ای با اسلامپ 0 تا 5 سانتی متر که کمتر از 3 متر مکعب بتن در هر نوبت ریخته می شود.
5 18-13 20/0-10/0 61-40 38-19 برای بتن ریزی حجیم، مانند سدها، دیوارهای ضخیم و ستون های پل ها که در هر نوبت بیش از 3 مترمکعب ریخته می شود.

در هنگام استفاده از ویبراتور شیلنگی باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟

به طور معمول زمان مناسب برای اعمال لرزش با لرزاننده خرطومی بین 5 تا 15 ثانیه بوده اما مدت زمان دقیق تر بر اساس ظاهر شدن شیره بتن روی سطح بتن ریزی شده و تغییر کردن صدای لرزاننده تعیین می گردد. نکته مهم آنکه: اگر زمان لرزش کم باشد، سنگ دانه ها حرکت کرده اما بتن زمان کافی برای جاری شدن و پخش شدن رو ندارد و همین موضوع باعث متخلخل شدن بتن و کاهش مقاومت آن می گردد. اگر مدت زمان لرزاندن بتن زیاد باشد، شیره بسیار زیادی به سطح بتن آمده که سبب جداشدگی در بتن، ایجاد ترک، کرمو شدن قسمت های زیری و کاهش مقاومت سطحی بتن می گردد.
برای از بین بردن حباب های داخل بتن و همچنین جلوگیری از حبس شدن هوا، باید لایه بتن ضخامت کم و نازکی داشته باشد. ولی در هر صورت نباید ضخامت کمتر از 1.5 سانتیمتر بود. همچین حداکثر ضخامت لایه ای که استفاده از ویبراتور شیلنگی بر روی آن مقدور است 500 تا 600 میلیمتر است.
ویبراتور یا لرزاننده باید در فواصل مساوی و یکنواخت و به صورت عمودی داخل بتن فرو برده شود و از قرار دادن لرزاننده به صورت مایل یا افقی پرهیز شود. فواصل بین مکان هایی که باید قرار گیرد بر اساس شعاع عمل لرزاننده تعیین می شود. همچنین به این نکته دقت شود، شعاع های عمل باید تا چند سانتیمتر یکدیگر را پوشش دهند.
جهت حذف موثر هوا باید سریعا ویبراتور به داخل بتن وارد و با حرکت ملایم بالا به پایین، به آهستگی خارج شود. نفوذ سریع ویبراتور سبب آن گردیده که بتن به طرف بالا و خارج از قابل حرکت و هوا خارج گردد. همچنین زمانی که به آهستگی ویبراتور خارج می شود هوای که در بالای ویبراتور قرار گرفته به طرف بالا رانده شده و باعث جاری شدن ملات به صورت یکنواخت می گردد. در ضمن در بتن هایی با سفتی بالا جای میله ویبراتور با این روش پر می گردد.
شیلنگ ویبراتور را باید به صورت قائم و چند سانتی متر داخل لایه قبلی که هنوز سفت نشده فرو برد، رعایت فواصل منظم بین محل های فرو بردن سبب محکم شدن و تراکم بتن می گردد. وارد کردن شیلنگ به داخل بتن تحت زاویه و به صورت تصادفی و نامنظم و در فواصل متفاوت و عدم رعایت عمق کافی برای فرو رفتن در لایه قبلی باعث عدم یکپارچگی دو لایه می گردد.



یکی از پرکاربردترین انواع موتور ویبراتور، موتور ویبره بنزینی روبین می باشد. این نوع موتور ویبره بتن به دلیل عدم نیاز به برق برای پروژه های بتن ریزی در مقیاس های کوچک و متوسط بسیار کارآیی دارند و یکی از مناسب ترین گزینه ها جهت ویبره نمودن بتن در زمان عدم وجود برق محسوب می گردند. این دسته از موتور ویبراتورها قابلیت ساپورت شیلنگ ویبراتور در سایزهای 1، 1.5، 2 و 2.5 اینچ را دارا بوده و قدرت آن ها از موتور ویبراتور برقی بیشتر می باشد. در مورد قیمت ویبراتور بتن بنزینی باید این نکته را بیان نمود که قیمت این نوع موتور ویبراتور از نوع برقی بالاتر می باشد.






مزایای ویبراتور بنزینی روبین کدام است؟

1- عدم نیاز به برق و در نتیجه دردسرهای کمتر و ایمنی بیشتر

2- قدرت بیشتر موتور ویبره بنزینی نسبت به نوع برقی و توان خروجی بالا، که قابلیت ساپورت شیلنگ ویبراتور با قطرهای بالا را فراهم می نماید.

3- ضربات همسان و هماهنگ موتور ویبره بنزینی باعث افزایش طول عمر شیلنگ ویبراتور در طول زمان می گردد.

4- موتور ویبراتور روبین دارای یک قاب فلزی محکم بوده که موتور را در برابر خطرات احتمالی و ضربات به طور کامل محافظت می نماید.

5- کوپلینگ پیچی از جنس چدن در خروجی موتور ویبراتور، باعث ایجاد اتصالی جدانشدنی بین موتور ویبره بنزینی و شیلنگ ویبراتور می گردد و درصد جدا شدن شیلنگ ویبره در حین کار را بسیار پایین می آورد.

6- صدای موتور ویبره بنزینی روبین در مقایسه با موتورهای دیزل بسیار کمتر بوده و هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین تر می باشد.

7- موتور ویبراتور دارای سیستم قطع کن اتومات می باشد، به این صورت که در زمان کم بودن روغن موتور خود به خود خاموش می گردد تا آسیبی به موتور و اجزای داخلی آن نرسد.

8- در دسترس بودن بنزین به عنوان یک سوخت پرمصرف، سهولت در عملیات سوخت رسانی به موتور را فراهم می آورد.

9- ابعاد کوچک موتور در عین کارآیی بالا و قدرت متناسب

10- رواج استفاده از موتور ویبره بنزینی روبین در بازار ایران و در دسترس بودن لوازم یدکی این مدل موتور ویبراتور باعث گردیده تا در زمانی خرابی یا سرویس از لحاظ پیدا نمودن لوازم موتور به هیچ وجه دچار مشکل نشوید.


کاربردهای اصلی موتور ویبره بنزینی روبین چیست؟

1- مناسبترین گزینه برای مکان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد.

2- قدرت بالای موتور ویبره بنزینی امکان استفاده از آن در پروژه های با حجم متوسط و بزرگ را فراهم می آورد.

3- در مکان هایی که میزان رطوبت هوا بالا بوده و در صورت استفاده از موتور ویبره برقی خطر و احتمال برق گرفتگی وجود دارد، یکی از بهترین گزینه های پیش رو موتور ویبره بنزینی می باشد.

4- دوام و طول عمر موتور ویبره بنزینی استفاده از آن را در پروژه های عمرانی و بتن ریزی با مقیاس وسیع فراهم می آورد.


مشخصات موتور ویبراتور روبین:

موتور به کار رفته در موتور ویبره روبین، مدل روبین EY20 می باشد. قدرت این مدل موتور روبین 5 اسب بخار بوده و قدرت و کیفیت بسیار مناسبی دارد. موتور ویبراتور روبین از نوع شاسی ثابت بوده، به این صورت که شاسی به موتور اتصال داشته و برای چرخش موتور و کار با آن در جهت های مختلف، باید به طور کامل آن را از پایه چرخاند. اتصال موتور ویبراتور به پایه و ثابت بودن شاسی آن باعث افزایش دوام و طول عمر موتور ویبره بنزینی روبین گردیده و موتور ویبره را از خطرات احتمالی و ضربات به طور کامل حفظ می نماید. موتور ویبراتور روبین در سه نوع موتور ویبره بنزینی روبین چین، موتور ویبره روبین تایلند و موتور ویبره روبین ژاپن در بازار موجود که موتور ویبره ژاپنی دارای کیفیت و قیمت بیشتری نسبت به انواع دیگر است. چنان چه در مورد انتخاب هرکدام از این موتور ویبراتورها سوالی دارید می توانید از طریق تماس با کارشناسان فنی شرکت لرزان صنعت از مشاوره فنی رایگان آن ها بهره مند شوید.


قیمت موتور ویبره بتن چگونه است؟

قیمت ویبراتور بتن بنزینی روبین به دلیل 4 زمانه بودن موتور، قدرت بیشتر ویبره، طول عمر بالاتر و همچنین کیفیت بالاتر موتور ویبراتورهای بنزینی نسبت به برقی از موتور ویبره برقی بیشتر می باشد. به همین دلیل در پروژه هایی با حجم کوچک و متوسط و مکان هایی که به برق دسترسی مناسبی وجود نداشته باشد، موتور ویبره بنزینی به عنوان یکی از مناسب ترین گزینه ها از لحاظ قیمت و کیفیت شناخته می گردند.


ویبراتور بتن (ساختمانی و راه سازی)

عمدتا ویبراتور برای خارج کردن و استخراج حباب هوا از مکان هایی می باشد که بتن ریزی شده است. در واقع نیرو محرکه شلنگ ویبره از طریق ویبراتور تامین می گردد.


مشخصات فنی ویبراتور بتن

ویبراتور در انواع ویبراتور بنزينی و ویبراتور ديزلی و همچنین ویبراتور برقی - مكانيكی، ویبراتور برقی - كانورتوری می باشد.

برندهای موتور ويبراتور بتن
ویبراتور روبین Robin ویبراتور هوندا Honda
ویبراتور بتن روبین ویبراتور هوندا Honda
روبین Robin هوندا Honda
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

ویبراتور بتن ساخت تايلند
ویبراتور بتن ميكاسا Mikasa ساخت ژاپن
ویبراتور بتن كوپاز Copaz ساخت كره
ویبراتور بتن كاما KAMA
ویبراتور بتن كيپور Kipor
ویبراتور بتن روتين چين

انواع موتور ویبره

انواع موتور ویبراتور بتن بر اساس مصرف سوخت به شرح زیر می باشد:

موتور ویبراتور بنزینی ثابت و گردون
موتور ویبراتور بتن دیزلی
ویبره بتن بدنه بادی و برقی
موتور ویبره برقی

موتور ویبراتور بتن بنزینی ثابت و گردون

در موتور ویبراتور بتون بنزینی ثابت، پایه به صورت ثابت به شاسی متصل می باشد. این ویبراتور بتون شامل یک موتور بنزینی می باشد و در مدل ویبراتور بتن گردون نیز تنها پایه به صورت متحرک و گردون به شاسی متصل است. این موتور می تواند موتور ویبره بتن روبین چین، موتور ویبره بتن روبین تایلند، موتور ویبره بتن روبین ژاپن باشد.

این موتور ویبره بتون دارای شیلنگ ویبراتور بتن نیز می باشد و شیلنگ ویبره بتن در انواع سایزها و برندهای شیلنگ ویبره بتون کوپاژ کره، شیلنگ ویبره بتون روتین چین، شیلنگ ویبره بتون ایران کوب، شیلنگ ویبره بتون میکاسا ژاپن موجود می باشد.

این موتور دارای صدای کمتر و هزینه نگهداری پایین تر نسبت به دیزلی می باشد.

موتور ویبراتور دیزل

این موتور ویبره بتون دیزلی دارای شیلنگ ویبراتور و شاسی می باشد و شیلنگ ویبره در انواع سایزها و برندهای مختلف موجود می باشد. موتور ویبره بتن دیزلی دارای اصطحلاک کمتر و هزینه ی سوخت پایین تر نسبت به موتور ویبره بنزینی می باشد.

موتور ویبراتور بادی و برقی

از ویبره بتن بدنه بادی جهت نصب روی قالب های بتون استفاده می گردد و با اتصال باد به آن قالب را ویبره می کند. ویبره بدنه بادی با توان های مختلف قابل ارائه می باشد. در مدل ویبراتور بتن برقی، از برق به جای باد استفاده می گردد.

ویبره بدنه بادی بتون

برای لرزاندن قالب بتون و در جایی که خطر برق گرفتگی یا آتش گرفتن وجود داشته باشد از ویبره بدنه بادی یا ویبره بادی قالب بتن یا ویبره بادی بتن استفاده می گردد. ویبره بادی بتن با قدرت ضربه زنی 10 کیلوگرم الی 10000 کیلوگرم موجود می باشد. ویبره قالب بتون در انواع ویبره بدنه بادی بتن ایرانی، ویبره بدنه بادی بتن چینی، ویبره بدنه بادی بتن ترکیه ای، ویبره بدنه بادی بتن ایتالیا و ... موجود است. ویبره بادی با اتصال به پمپ باد ایجاد لرزش و ضربه به قالب یا سقف را می نماید و کاربرد فراوانی در قالب های تونل مترو و پل های هوایی دارد. ویبره قالب بتن به ویبره لرزاننده قالب نیز شهرت دارد. ویبره لرزاننده قالب یا ویبره قالب به بدنه ی قالب بسته شده و باعٍث ایجاد لرزش در بتن و از بین رفتن خلل و فرج بتن می گردد.

ویبره بدنه برقی بتون

برای لرزاندن قالب بتون از ویبره بدنه برقی یا ویبره قالب بتن یا ویبره برقی بتون استفاده می گردد. ویبره برقی بتن در انواع 750، 1000، 1500 و 3000 دور و با قدرت ضربه زنی 10 کیلوگرم الی 10000 کیلوگرم موجود می باشد. ویبره قالب بتن در انواع ویبره بدنه برقی بتن ایرانی، ویبره بدنه برقی بتن چینی، ویبره بدنه برقی بتن ترکیه ای، ویبره بدنه برقی بتن ایتالیا و غیره قابل ارائه می باشد.

در ضربه زنی کم ویبره بدنه یا ویبره قالب تکفاز و در ضربه زنی بالا ویبره بدنه یا ویبره قالب سه فاز متداول است ویبره قالب بتن به ویبره لرزاننده قالب نیز شهرت دارد. ویبره لرزاننده قالب یا ویبره قالب به بدنه ی قالب بسته شده و باعٍث ایجاد لرزش در بتن و از بین رفتن خلل و فرج بتن می گردد. از ویبره بدنه برقی بتن جهت ایجاد ضربه در قالب تونل مترو، تونل های شهری و ویبره بدنه قالب های پل های هوایی و دیواره رمپ و لوپ ها و قالب بدنه بتون سد استفاده می گردد.

میز ویبراتور

میز ویبراتور برای یکدست کردن و همگن کردن مواد داخل قالب ها و از بین بردن خلل و فرج میان آنها مخصوصاً در صنایع آزمایشگاهی، مکانیک خاک، موزاییک سازی، جدول سازی، سرند کردن مواد و غیره از میز ویبراتور بتن استفاده می گردد. دستگاه میز ویبره بتن در دو نوع مغناطیسی و الکترو مکانیکی موجود می باشد. بدین شکل که در میز ویبراتور بتن مغناطیسی با تنظیم فرکانس از صفر تا صد و با ایجاد فرکانسی خاص به محدوده لرزش دلخواه دست می یابیم. ولی در ویبره الکترو مکانیکی توسط موتورهای ویبره موجود در آن تا 60 هرتز لرزش به وجود می آید.

دلیل رونق گرفتن استفاده از ویبراتور

در طی دهه گذشته به دلیل اعمال آئین نامه های جدید توسط سازمان نظام مهندسی ایران استفاده از ویبراتورها بسیار رونق گرفته و یکی از کارهای مهم و حائز اهمیت در ساخت، اختلاط بتن، بتن ریزی و از بین بردن خلل و فرج بتن شناخته می شود.

ویبراتور مکانیکی

پس از بتن ریزی جهت حذف هوای داخل بتن و نزدیک کردن ذرات بتن به یکدیگر روش های مختلفی وجود دارد که فشرده سازی و تراکم بتن با وسایل مکانیکی مناسب ترین روش بوده و رایج ترین وسایل مکانیکی جهت این امر ویبراتور یا لرزاننده داخلی (خرطومی) است. با لرزانندن بتن، مخلوط چسبنده و خشک به خوبی تراکم پیدا کرده و بتنی با مقاومت خوب و سیمان کمتر حاصل می شود.

موتور ویبراتور

ویبراتور شیلنگی از یک محرک انعطاف پذیر تشکیل شده که موجب چرخش میله مرکزی می گردد. بر اثر دوران میله مرکزی یک قطعه فلزی که با میله در اتصال می باشد به پوشش فلزی ضربه می زند و سبب لرزاندن آن می گردد.


ویبراتور شلنگی

فرکانس موتور ویبراتور باید به چه اندازه باشد؟

اساسی ترین فاکتور جهت اینکه بتن تازه ریخته شده را به بتنی یکدست، یکپارچه و بدون خلل و فرج تبدیل نمائیم فرکانس ایجاد شده توسط موتور ویبراتور می باشد. اگر قدرت موتور ویبراتور و فرکانس ایجاد شده توسط آن قدرتمند نباشد، عمل ویبره بر روی بتن به درستی عمل نخواهد کرد و تاثیر موثری بر روی سطح نخواهد داشت همچنین عملیاتی که باید توسط اپراتور انجام پذیر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به میزان چشمگیری افزایش می یابد. همچنین در صورتی که فرکانس ویبراتور خیلی بالا باشد به علت افزایش هوای داخل بتن، استحکام و مقاومت بتن نزول پیدا خواهد کرد و مقاومت سطحی آن کاهش قابل ملاحظه ای می کند.

موتور ویبراتور

جدول مربوط به شیلنگ ویبراتور، کاربرد و فرکانس ایجاد شده توسط آن

کاربرد شیلنگ ویبراتور و میزان فرکانس ایجاد شده گروه قطر لرزاننده (سانتیمر) دامنه نوسان (سانتیمر) شعاع عمل (سانتیمر) حجم بتن ریزی به ازای هر لرزاننده کاربرد
1 4-2 08/0-4/0 15-8 4-8/0 برای بتن های خمیری و روان، در عضوهای نازک و اعضای پیش تنیده و نمونه های آزمایشگاهی
2 6-3 10/0-05/0 25-13 8-3/2 بتن خمیری برای دیوارهای نازک، تیرها، شمع های پیش ساخته، ستون ها و دال های نازک
3 9-5 13/0-06/0 36-18 15-6/4 برای بتن نسبتا خمیری (کمتر از 8 سانت اسلامپ)، دیوارها، ستون، تیرها و دال های ضخیم
4 15-8 15/0-08/0 51-30 31-11 برای بتن ریزی حجیم و اعضای سازه ای با اسلامپ 0 تا 5 سانتی متر که کمتر از 3 متر مکعب بتن در هر نوبت ریخته می شود.
5 18-13 20/0-10/0 61-40 38-19 برای بتن ریزی حجیم، مانند سدها، دیوارهای ضخیم و ستون های پل ها که در هر نوبت بیش از 3 مترمکعب ریخته می شود.

در هنگام استفاده از ویبراتور شیلنگی باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟

به طور معمول زمان مناسب برای اعمال لرزش با لرزاننده خرطومی بین 5 تا 15 ثانیه بوده اما مدت زمان دقیق تر بر اساس ظاهر شدن شیره بتن روی سطح بتن ریزی شده و تغییر کردن صدای لرزاننده تعیین می گردد. نکته مهم آنکه: اگر زمان لرزش کم باشد، سنگ دانه ها حرکت کرده اما بتن زمان کافی برای جاری شدن و پخش شدن رو ندارد و همین موضوع باعث متخلخل شدن بتن و کاهش مقاومت آن می گردد. اگر مدت زمان لرزاندن بتن زیاد باشد، شیره بسیار زیادی به سطح بتن آمده که سبب جداشدگی در بتن، ایجاد ترک، کرمو شدن قسمت های زیری و کاهش مقاومت سطحی بتن می گردد.
برای از بین بردن حباب های داخل بتن و همچنین جلوگیری از حبس شدن هوا، باید لایه بتن ضخامت کم و نازکی داشته باشد. ولی در هر صورت نباید ضخامت کمتر از 1.5 سانتیمتر بود. همچین حداکثر ضخامت لایه ای که استفاده از ویبراتور شیلنگی بر روی آن مقدور است 500 تا 600 میلیمتر است.
ویبراتور یا لرزاننده باید در فواصل مساوی و یکنواخت و به صورت عمودی داخل بتن فرو برده شود و از قرار دادن لرزاننده به صورت مایل یا افقی پرهیز شود. فواصل بین مکان هایی که باید قرار گیرد بر اساس شعاع عمل لرزاننده تعیین می شود. همچنین به این نکته دقت شود، شعاع های عمل باید تا چند سانتیمتر یکدیگر را پوشش دهند.
جهت حذف موثر هوا باید سریعا ویبراتور به داخل بتن وارد و با حرکت ملایم بالا به پایین، به آهستگی خارج شود. نفوذ سریع ویبراتور سبب آن گردیده که بتن به طرف بالا و خارج از قابل حرکت و هوا خارج گردد. همچنین زمانی که به آهستگی ویبراتور خارج می شود هوای که در بالای ویبراتور قرار گرفته به طرف بالا رانده شده و باعث جاری شدن ملات به صورت یکنواخت می گردد. در ضمن در بتن هایی با سفتی بالا جای میله ویبراتور با این روش پر می گردد.
شیلنگ ویبراتور را باید به صورت قائم و چند سانتی متر داخل لایه قبلی که هنوز سفت نشده فرو برد، رعایت فواصل منظم بین محل های فرو بردن سبب محکم شدن و تراکم بتن می گردد. وارد کردن شیلنگ به داخل بتن تحت زاویه و به صورت تصادفی و نامنظم و در فواصل متفاوت و عدم رعایت عمق کافی برای فرو رفتن در لایه قبلی باعث عدم یکپارچگی دو لایه می گردد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 484
  • بازدید کلی : 4305
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی