loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 288
يکشنبه 26 مرداد 1399 زمان : 17:36



دستگاه برش آسفالت وسیله‌ای است که به کمک ابزار دیگر مانند چکش هیدرولیک، لودر، ماشین حفاری، تراکتور و ترازگر موتوری می‌آید و تا پروژه‌ها راحت‌تر به انجام برسد. همانطور که می‌توانید از اسم آن متوجه شوید، این دستگاه را می‌توان برای برش آسفالت یا مواد قیری دیگر یا حتی بتن به کار برد. بسیاری از پیمانکاران، تیم‌های اصلاح جاده و ناظرین خیابان‌های شهری از دستگاه برش آسفالت استفاده می‌کنند، چرا که می‌توان آنها را برای تعمیر خیابان، کابل‌های زیرزمینی و خطوط آب و فاضلاب مورد استفاده قرار داد. بعضی از افراد حرفه‌ای دستگاه برش آسفالت را به چکش برقی ترجیح می‌دهند، از آنجا که برش انجام شده توسط کاتر اسفالت بر بسیار تمیزتر بوده و میزان پیشرفت کار آنها بسیار بیشتر است.



کاتر برش آسفالت

بیشتر دستگاه‌های برش آسفالت دارای تیغه‌های چرخان هستند. بعد از نصب تیغه بر روی دستگاه، با روشن کردن آن دستگاه به سمت جلو حرکت می‌کند و نسبت به فشار وارد شده و تنظیمات انجام شده، آسفالت را برش می‌دهد. معمولا هر چه ابزار بزرگتر باشد، فشار وارد شده نیز بیشتر خواهد بود و به همین ترتیب مواد سخت‌تر را هم می‌تواند برش دهد. دستگاه برش آسفالت معمولا زمانی به کار می‌رود که برش‌هایی دقیق مورد نیاز است، یا زمانی که برش در فضاهای تنگ انجام می‌پذیرد. با این دستگاه کناره‌های محل برش بدون خرابی باقی خواهند ماند.


مواردی در مورد تیغه‌ کاتر آسفالت بر

دستگاه برش آسفالت معمولا از تیغه‌های آلیاژ فولاد استفاده می‌کند. می‌توان تیغه آن را حرارت داد تا تیزی و دوام آن بیشتر شود. صفحه برش دهنده اغلب باریک است، چرا که چنین چیزی می‌تواند باعث برش‌های دقیق‌تر شود. بعضی از برش دهنده‌ها حتی ممکن است دارای لبه‌های الماسی باشند. تیغه‌ها را معمولا می‌توان تعویض کرد، چرا که آنها ممکن است به خاطر برش دادن مواد سخت فرسوده شوند. یکی از عوامل فرسودگی زود هنگام تیغه بالا رفتن دمای آن است. اوپراتور دستگاه در صورت داشتن تجربه، سرعت و فشار مناسب را اعمال کرده که این کار باعث طول عمر بیشتر تیغه خواهد شد.

قیمت کاتر برش آسفالت

مدل‌های مختلف تیغه دستگاه برش آسفالت بر روی انواع مختلف دستگاه قابل نصب هستند. بعضی از دستگاه‌های برش آسفالت به خودروهای مختلف مانند تراکتور وصل می‌شوند. انواع دیگر دستگاه برش آسفالت ممکن است بر روی ابزار سوراخ کردن آسفالت نصب شود. این دستگاه‌ها بر اساس کیفیت تیغه و عمق برش طبقه‌بندی می‌شوند. بعضی از آنها حتی می‌توانند در گوشه‌ها یا خمیدگی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین چندین مدل از آنها به صورت دستی کنترل می‌شوند، که نیاز به یک ماشین دیگر را از بین می‌برند. این دستگاه‌های برش معمولا بدنه‌ای محکم دارند تا ارتعاش را جذب کنند و تیغه برشگر را می‌توان بسته به نیاز خود بالا و پایین برد. این مدل‌های دستی معمولا برای پروژه‌های کوچک به کار می‌روند.

دستگاه‌های برش آسفالت تنها برای برش دادن آسفالت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه برای اره کردن دیوارهای بتنی نیز استفاده می‌شوند. چنین چیزی می‌تواند در پروژه‌های ساختمانی مانند ساختن یا عریض‌تر کردن اتاق یا پنجره بسیار عالی باشد. دستگاه‌های برش را همچنین می‌توان برای جابجایی آوار نیز به کار برد، با استفاده از برش‌هایی دقیق در جاهایی که از قبل توسط مهندسین تعیین شده‌اند. سرعت کار را بیشتر کرده و هزینه‌ها را پایین خواهند آورد.


از دستگاه کاتر آسفالت که آن ماشین برش آسفالت یا دستگاه برش بتن نیز گفته می شود برای برش آسفالت خيابان و پشت بام و همچنین برش بتون استفاده می شود. از جمله اجزاء این دستگاه می توان به سیستم هیدرولیک برای تنظیم عمق برش (در مدل های پیشرفته) و همچنین به سیستم خنک کننده اشاره نمود و نیز دارای یک شاسی، یک موتور و یک تیغه می باشد، قدرت توسط چند تسمه از موتور به تیغه منتقل می گردد.

فیلم معرفی دستگاه برش آسفالت و بتن (کاتر بتن بر یا آسفالت بر)

مشخصات فنی كاتر آسفالت بر (کاتر برش آسفالت یا کاتر بتن بر)

کاتر آسفالت بر یا بتن بر که با نام های دیگر مانند دستگاه برش آسفالت، دستگاه آسفالت بر، کاتر برش آسفالت، دستگاه برش بتن و دستگاه کاتر زنی آسفالت نیز نامیده می شود در دو نوع موتور بنزینی و دیزلی و با تیغه های 45 و 60 و 90 سانتیمتر به مشتریان ارائه می گردد.


انواع کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر دیزلی
کاتر آسفالت بر بنزینی
کاتر آسفالت بر برقی

كاتر آسفالت بر

شرکت های تولید کننده
برندهای کاتر اسفالت بر کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن میکاسا (Mikasa) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن تایو (Tayo)
کاتر آسفالت بر میکاسا Mikasa کاتر آسفالت بر تایو Tayo
برند میکاسا برند تایو
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن کوپاز (Copaz) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن هوپت (Hoppt)
کاتر آسفالت بر کوپاز Copaz کاتر آسفالت بر هوپت Hoppt
برند کوپاز برند هوپت
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن تکنوفلکس (Technoflex) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن بی تی (BT)
کاتر آسفالت بر تکنوفلکس کاتر آسفالت بر بی تی
لوگو تکنوفلکس برند بی تی
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

کاربرد ماشین آسفالت بر

از جمله کاربری های کاتر آسفالت بر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل گذاری و ایجاد تغییرات مهندسی در سطح بتون
برداشت قسمت های خراب کف خیابان و سالن جهت ترمیم نیز از دیگر کاربری های کاتر آسفات بر یا ماشین برش بتن می باشد.
جهت لکه گیری و آسفالت معابر
حفاری کانال های فاضلاب، برق، گاز و کابل گذاری
ایجاد راه هایی برای عبور آب و تاسیسات در کف سالن
برداشت کامل کف پل و سالن
باز کردن حفره های عمقی در کف سالن
برش آسفالت
برش بتن
برش سرامیک


سرعت پیشروی در دستگاه برش آسفالت به عوامل زیر بستگی دارد:

تحمل تیغه
توانایی ماشین در نگه داشتن تیغه درون زمین: با افزایش سرعت پیشروی تمایل تیغه به خروج از زمین افزایش پیدا می کند. در حقیقت نیرویی که تیغه را درون زمین نگه می دارد، وزن دستگاه است. به همین منظور وزن دستگاه یکی از عوامل محدود کننده سرعت می باشد. در حقیقت با توجه به وزن دستگاه و نیرویی که زمین به تیغه وارد می کند حداکثر سرعت برای عمق خاص تعریف می گردد.
محدودیت قدرت موتور: در اکثر موارد توان خروجی موتور عامل محدود کننده اصلی جهت سرعت پیشروی دستگاه می باشد.

اجزاء آسفالت بر و قطعات

یک دستگاه آسفالت بر از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:

شاسی
موتور
تیغه
مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

شاسی کاتر آسفالت بر

انواع شاسی های به کار رفته در دستگاه های برش آسفالت به شرح ذیل می باشد:

کاتر آسفالت بر با شاسی هوپت (Hoopt) ساخت سنگاپور
کاتر آسفالت بر با شاسی كوپاز (Copaz) ساخت كره جنوبی
کاتر آسفالت بر با شاسی تايو (Tayo) ساخت مالزي
ماشین برش آسفالت با شاسی چینی
ماشین برش آسفالت با شاسی ايران كاتر
ماشین برش آسفالت با شاسی تهران كاتر
ماشین برش آسفالت با شاسی تكنو كاتر

تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه کاتر آسفالت بر یا تیغه برش آسفالت مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

تیغه های آسفالت بر: برای برش آسفالت از این تیغه ها استفاده می شود.
تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر وقیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت می باشند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت بر در سایزهای مختلف موجود می باشد که سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه موردنظر می باشد. جالب آنکه بدانید در دستگاه آسفالت بر میزان برش دستگاه تقرببا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد. به طور مثال: عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتیمتر خواهد بود. تیغه ها در سایزها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایزهای 40، 45، 50، 60، 70 با برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپریار، ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان آماده عرضه به مشتریان می باشد.

تیغه آسفالت بر و تیغه بتن بر

نکته: همان طور که ذکر کردیم در صورت بستن تیغه بتن بر روی دستگاه امکان برش بتن میسر خواهد شود اما باید دقت شود که بتن موردنظر فاقد آرماتور باشد.

مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

در دستگاه آسفالت بر سیستم خنک کاری به وسیله پاشیدن آب به تیغه ها باعث خنک شدن و افزایش عمر تیغه می گردد. مخزن آب به راحتی از ماشین جدا شده و بدون اینکه نیاز به حرکت دادن ماشین باشد می توان مخزن را پر کرد. در صورتی که در دستگاه آسفالت بر آب از دو طرف به تیغه بپاشد و تمام تیغه را خیس کند، خنک کاری بهتر انجام می پذیرد. همچنین دستگاه دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب مصالح تراشیده شده به اطراف است که ایمنی را افزایش می دهد. محل محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر است، به شکلی که همیشه محفظه نزدیک ترین فاصله با زمین را داشته و یا در تماس با آن می باشد.

مقدار و اندازه مصرف سوخت موتور Honda GX390

در موتورهای هوندا جی ایکس نمایش داده می شود و شماره ای که بعد از آن می آید نشانگر قطر پیستون می باشد برای مثال هوندا GX390 عدد 390 که از موتور های با قدرت 1 اسب بخار به بالا موجود است. بر روی کاترها، عموما از موتور هوندا GX390 استفاده می شود که نوع سوخت این نوع موتورها بنزین است و مصرف تقریبی GX390 ، 1.3 لیتر در ساعت است که نسبت به فشار که به موتور وارد می شود متغیر است.

نوع سوخت دستگاه های کاتر

دستگاه های کاتر اعم از آسفالت بر، بتن بر و بتن مسلح بر، باید دارای موتوری قوی باشند تا عمل برش را انجام بدهند این دستگاه ها از موتور هایی با قدرت 8 اسب بخار به بالا استفاده می شود که هم می توان از موتور های بنزینی همانند هوندا و غیره یا از موتور های دیزلی همانند مارگو وغیره و بعضا از الکتروموتور استفاده شود که تمامی این موتورها به وسیله فولی و تسمه، نیروی چرخشی را از موتور به تیغه انتقال می دهد.

عمر مفید دستگاه کاتر آسفالت بر و بتن بر

دستگاه و یا تجهیز که از سه قسمت تشکیل شده است متفاوت است که شامل شاسی، تیغه برش، و موتور می باشد که موتور ها هر 50 ساعت نیازمند به تعویض روغن و با مقدار تقریبی 1 لیتر می باشد و هر 500 ساعت نیازمند سرویس اساسی از قبیل از نظر هندل و سیم گاز موتور باید رعایت شود که موتور تحت فشار نباشد. همچنین در قسمت تیغ هم باید احتیاط شود که موتور تحت فشار نباشد. اوپراتور شاسی را بیش از حد حرکت ندهد و دستگاه به زمین چپ نشود. اصلی ترین نکته اینکه همیشه مخزن آب پر باشد و تیغ بدون آب که همان مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده می باشد، کار نکند. در قسمت شاسی باید از اتصال محکم موتور به شاسی و محکم بودن تیغ در محل خود اطمینان حاصل نمود. در صورت اینکه احتیاج به استارت اولیه، اول تیغ را از سطح زمین جدا نموده و بعد استارت شود. بدین دلیل که اگر در لحظه استارت تیغ با سطح درگیر باشد، موتور دچار صدمه شده و و تیغه در بیشتر مواقع به طور جدی از بین می رود.

اندازه حجم مخزن آب کاتر های آسفالت بر و بتن بر

آب سیالی که در بیشتر موارد به عنوان خنک کننده در تجهیزات استفاده می شود، به دلیل خاصیت دماپا بودن آب و اینکه این مایع حیاتی به وفور در طبیعت یافت می شود، در دستگاه های برش، همچون کاتر، که تیغ در حال برش آسفالت یا سنگ یا بتن و بتن مسلح به کار می رود.

تیغ کاتر که از آلیاژات فلزی ساخته می شود در اثر اصطکاک با سطوح فوق الذکر دچار حرارت شده و این حرارت باعث مستهلک شدن تیغ کاتر و به اصطلاح دچار سوختگی تیغ می شود. در دوران قدیم به صورت دستی تیغه ها را با آب خنک میکردند اما امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تجهیزات صنعتی به آپشن های جدیدی مجهز گردیده اند که نمونه ای از این آپشن ها، یونیت آب خنک می باشد که در کاتر ها تعبیه شده است. اغلب در قسمت انتهایی تجهیز موجود است و به اندازه میانگین 30 لیتر آب در خود ذخیره دارد و به وسیله شیلنگ مخصوص و یا لوله هایی که دارای شیرخروجی می باشد به سمت تیغ کاتر هدایت می شوند. در طول عملیات برش به صورتی روی تیغ ریخته و پاشیده میشود که تیغ را خنک می کند بدین صورت که آب، حرارت تیغ را برای بخار شدن از تیغ گرفته و در نهایت تیغ سرد می شود و در نتیجه، عمر تیغ کاتر افزایش می یابد.

جنس و مدل چرخ های کاتر های آسفالت بر و بتن بر

چرخ عنصر مفیدی است که توسط بشر ساخته شده و در اکثر تجهیزات به کار رفته است. دستگاه کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر و در اصطلاح های دیگر ماشین برش زمین نیز نیازمند چرخ برای حرکت خود می باشند که در این نوع تجهیزات از چرخ هایی کوچک و مقاوم در برابر وزن بالا استفاده می شود. از آنجایی که این چرخ ها در معرض گرد و غبار و اصطکاک بر روی زمین هستند از چرخ هایی با بلبرینگی گریس خور استفاده می شود که گرد و غبار باعث دچار قفل شدگی چرخ کاتر نشود. جنس خود چرخ از لاستیک ضد فرسایش و تو پر است به این معنی که از تیوپ در لاستیک کاترها استفاده نشده است و در بعضی کاتر ها از چرخ های ترمز دار استفاده می شود.

راه های تشخیص اصل و فرع بودن کاتر های آسفالت بر و بتن بر

رنگ دستگاه به صورت یک دست و بدون لکه گیری و دانه دانه باشد. در قسمت سیلندر و قسمت های بدون رنگ موتور، نشانه هایی مانند نام شرکت، آرم و لوگو، شماره سریال یا بدنه موجود باشد و به طور صحیح نوشته شده باشد.

در لبه ها هیچ گونه زبری و برجستگی که نشانه از ضربه خوردگی یا برش غلط است، نباشد و بصورت صاف و صیقلی باشد به طوری که وقتی دست روی آن می کشیم به دستمان گیر نکند همچنین اجزای دیگر مانند شمع و وایر و قسمت های پلاستیکی نیز باید به همین صورت باشند.

پیچ های اتصال موتور به شاسی کامل بوده بدون هیچ گونه نقصی باشد و موتور را محکم به شاسی وصل کرده باشد. همچنین جنس فولی و تسمه نیز باید از متریال درجه یک باشد و شیر و شیلنگ یا لوله یونیت آب خنک هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

سرعت حرکت و برش کاتر های آسفالت بر و بتن بر

سرعت حرکت و برش دستگاه های کاتر نسبت به نوع متریال برشی متغیر است، بدین صورت که سرعت برش در بتن و بتن مسلح با هم تفاوت دارد و با آسفالت به کلی متفاوت است. سرعت در برش بتن بسته به نوع سنگ دانه ها، نرمی و یک نواختی بتن و قدمت بتن متفاوت است و در نوع بتن مسلح تمامی تفاوت ها در بتن را داراست. به علاوه اینکه نوع اندازه و قطر میلگردها و تعداد میلگرد هایی که در بتن به کار رفته است نیز مورد محاسبه قرار می گیرد.

از همه مهم تر نوع آسفالت بر آن است که بیشتر از بتن و بتن مسلح بر مورد استفاده می باشد به طوری که در آسفالت به نوع دانه بندی شن و سنگ های آسفالت، جنس سنگ ها، نوع قیر به کار رفته و تعداد لایه های آسفالت و در آخر اقلیم منطقه عملیاتی هم مهم است. به عینه مشاهده شده آسفالت شهرهای گرم سیری با آسفالت مناطق سردسیر تفاوت هایی دارد.

حدآکثر استفاده از کاتر های آسفالت بر و بتن بر در روز

حداکثر استفاده در روز از دستگاه های برش بتن و آسفالت به بحث هایی که در قسمت هایی قبلی انجام شده بستگی دارد از نظر عمق برش، نوع برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه متفاوت است که هر کدام از این مباحث در بخش های قبلی مختصرا به صورت جدا گانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

قابلیت تنظیم عمق برش در کاتر های آسفالت بر و بتن بر

یکی از قابلیت های کاربردی در دستگاه های کاتر برش بتن و برش آسفالت، تنظیم ارتفاع و عمق برش می باشد. به وسیله اهرمی دوار انجام می شود، به صورت پیچ بوده و دارای رزوه می باشد که با چرخیدن شاسی متحرکی که در کف و زیر دستگاه کاتر قرار گرفته است و با کم و زیاد شدن رزوه ها در حرکت چرخشی، همزمان با قرار دادن فشار بر چرخ های پشتی کاتر، اهرم را به بالا و عقب حرکت داده و ارتفاع عمق برش را تغییر می دهد.



دستگاه برش آسفالت وسیله‌ای است که به کمک ابزار دیگر مانند چکش هیدرولیک، لودر، ماشین حفاری، تراکتور و ترازگر موتوری می‌آید و تا پروژه‌ها راحت‌تر به انجام برسد. همانطور که می‌توانید از اسم آن متوجه شوید، این دستگاه را می‌توان برای برش آسفالت یا مواد قیری دیگر یا حتی بتن به کار برد. بسیاری از پیمانکاران، تیم‌های اصلاح جاده و ناظرین خیابان‌های شهری از دستگاه برش آسفالت استفاده می‌کنند، چرا که می‌توان آنها را برای تعمیر خیابان، کابل‌های زیرزمینی و خطوط آب و فاضلاب مورد استفاده قرار داد. بعضی از افراد حرفه‌ای دستگاه برش آسفالت را به چکش برقی ترجیح می‌دهند، از آنجا که برش انجام شده توسط کاتر اسفالت بر بسیار تمیزتر بوده و میزان پیشرفت کار آنها بسیار بیشتر است.



کاتر برش آسفالت

بیشتر دستگاه‌های برش آسفالت دارای تیغه‌های چرخان هستند. بعد از نصب تیغه بر روی دستگاه، با روشن کردن آن دستگاه به سمت جلو حرکت می‌کند و نسبت به فشار وارد شده و تنظیمات انجام شده، آسفالت را برش می‌دهد. معمولا هر چه ابزار بزرگتر باشد، فشار وارد شده نیز بیشتر خواهد بود و به همین ترتیب مواد سخت‌تر را هم می‌تواند برش دهد. دستگاه برش آسفالت معمولا زمانی به کار می‌رود که برش‌هایی دقیق مورد نیاز است، یا زمانی که برش در فضاهای تنگ انجام می‌پذیرد. با این دستگاه کناره‌های محل برش بدون خرابی باقی خواهند ماند.


مواردی در مورد تیغه‌ کاتر آسفالت بر

دستگاه برش آسفالت معمولا از تیغه‌های آلیاژ فولاد استفاده می‌کند. می‌توان تیغه آن را حرارت داد تا تیزی و دوام آن بیشتر شود. صفحه برش دهنده اغلب باریک است، چرا که چنین چیزی می‌تواند باعث برش‌های دقیق‌تر شود. بعضی از برش دهنده‌ها حتی ممکن است دارای لبه‌های الماسی باشند. تیغه‌ها را معمولا می‌توان تعویض کرد، چرا که آنها ممکن است به خاطر برش دادن مواد سخت فرسوده شوند. یکی از عوامل فرسودگی زود هنگام تیغه بالا رفتن دمای آن است. اوپراتور دستگاه در صورت داشتن تجربه، سرعت و فشار مناسب را اعمال کرده که این کار باعث طول عمر بیشتر تیغه خواهد شد.

قیمت کاتر برش آسفالت

مدل‌های مختلف تیغه دستگاه برش آسفالت بر روی انواع مختلف دستگاه قابل نصب هستند. بعضی از دستگاه‌های برش آسفالت به خودروهای مختلف مانند تراکتور وصل می‌شوند. انواع دیگر دستگاه برش آسفالت ممکن است بر روی ابزار سوراخ کردن آسفالت نصب شود. این دستگاه‌ها بر اساس کیفیت تیغه و عمق برش طبقه‌بندی می‌شوند. بعضی از آنها حتی می‌توانند در گوشه‌ها یا خمیدگی‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین چندین مدل از آنها به صورت دستی کنترل می‌شوند، که نیاز به یک ماشین دیگر را از بین می‌برند. این دستگاه‌های برش معمولا بدنه‌ای محکم دارند تا ارتعاش را جذب کنند و تیغه برشگر را می‌توان بسته به نیاز خود بالا و پایین برد. این مدل‌های دستی معمولا برای پروژه‌های کوچک به کار می‌روند.

دستگاه‌های برش آسفالت تنها برای برش دادن آسفالت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه برای اره کردن دیوارهای بتنی نیز استفاده می‌شوند. چنین چیزی می‌تواند در پروژه‌های ساختمانی مانند ساختن یا عریض‌تر کردن اتاق یا پنجره بسیار عالی باشد. دستگاه‌های برش را همچنین می‌توان برای جابجایی آوار نیز به کار برد، با استفاده از برش‌هایی دقیق در جاهایی که از قبل توسط مهندسین تعیین شده‌اند. سرعت کار را بیشتر کرده و هزینه‌ها را پایین خواهند آورد.


از دستگاه کاتر آسفالت که آن ماشین برش آسفالت یا دستگاه برش بتن نیز گفته می شود برای برش آسفالت خيابان و پشت بام و همچنین برش بتون استفاده می شود. از جمله اجزاء این دستگاه می توان به سیستم هیدرولیک برای تنظیم عمق برش (در مدل های پیشرفته) و همچنین به سیستم خنک کننده اشاره نمود و نیز دارای یک شاسی، یک موتور و یک تیغه می باشد، قدرت توسط چند تسمه از موتور به تیغه منتقل می گردد.

فیلم معرفی دستگاه برش آسفالت و بتن (کاتر بتن بر یا آسفالت بر)

مشخصات فنی كاتر آسفالت بر (کاتر برش آسفالت یا کاتر بتن بر)

کاتر آسفالت بر یا بتن بر که با نام های دیگر مانند دستگاه برش آسفالت، دستگاه آسفالت بر، کاتر برش آسفالت، دستگاه برش بتن و دستگاه کاتر زنی آسفالت نیز نامیده می شود در دو نوع موتور بنزینی و دیزلی و با تیغه های 45 و 60 و 90 سانتیمتر به مشتریان ارائه می گردد.


انواع کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر دیزلی
کاتر آسفالت بر بنزینی
کاتر آسفالت بر برقی

كاتر آسفالت بر

شرکت های تولید کننده
برندهای کاتر اسفالت بر کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن میکاسا (Mikasa) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن تایو (Tayo)
کاتر آسفالت بر میکاسا Mikasa کاتر آسفالت بر تایو Tayo
برند میکاسا برند تایو
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن کوپاز (Copaz) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن هوپت (Hoppt)
کاتر آسفالت بر کوپاز Copaz کاتر آسفالت بر هوپت Hoppt
برند کوپاز برند هوپت
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن تکنوفلکس (Technoflex) کاتر آسفالت بر یا کاتر برش بتن بی تی (BT)
کاتر آسفالت بر تکنوفلکس کاتر آسفالت بر بی تی
لوگو تکنوفلکس برند بی تی
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر

کاربرد ماشین آسفالت بر

از جمله کاربری های کاتر آسفالت بر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل گذاری و ایجاد تغییرات مهندسی در سطح بتون
برداشت قسمت های خراب کف خیابان و سالن جهت ترمیم نیز از دیگر کاربری های کاتر آسفات بر یا ماشین برش بتن می باشد.
جهت لکه گیری و آسفالت معابر
حفاری کانال های فاضلاب، برق، گاز و کابل گذاری
ایجاد راه هایی برای عبور آب و تاسیسات در کف سالن
برداشت کامل کف پل و سالن
باز کردن حفره های عمقی در کف سالن
برش آسفالت
برش بتن
برش سرامیک


سرعت پیشروی در دستگاه برش آسفالت به عوامل زیر بستگی دارد:

تحمل تیغه
توانایی ماشین در نگه داشتن تیغه درون زمین: با افزایش سرعت پیشروی تمایل تیغه به خروج از زمین افزایش پیدا می کند. در حقیقت نیرویی که تیغه را درون زمین نگه می دارد، وزن دستگاه است. به همین منظور وزن دستگاه یکی از عوامل محدود کننده سرعت می باشد. در حقیقت با توجه به وزن دستگاه و نیرویی که زمین به تیغه وارد می کند حداکثر سرعت برای عمق خاص تعریف می گردد.
محدودیت قدرت موتور: در اکثر موارد توان خروجی موتور عامل محدود کننده اصلی جهت سرعت پیشروی دستگاه می باشد.

اجزاء آسفالت بر و قطعات

یک دستگاه آسفالت بر از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:

شاسی
موتور
تیغه
مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

شاسی کاتر آسفالت بر

انواع شاسی های به کار رفته در دستگاه های برش آسفالت به شرح ذیل می باشد:

کاتر آسفالت بر با شاسی هوپت (Hoopt) ساخت سنگاپور
کاتر آسفالت بر با شاسی كوپاز (Copaz) ساخت كره جنوبی
کاتر آسفالت بر با شاسی تايو (Tayo) ساخت مالزي
ماشین برش آسفالت با شاسی چینی
ماشین برش آسفالت با شاسی ايران كاتر
ماشین برش آسفالت با شاسی تهران كاتر
ماشین برش آسفالت با شاسی تكنو كاتر

تیغه کاتر آسفالت بر

تیغه کاتر آسفالت بر یا تیغه برش آسفالت مورد استفاده در دستگاه آسفالت بر با توجه به کاربرد به دو دسته تقسیم می شوند:

تیغه های آسفالت بر: برای برش آسفالت از این تیغه ها استفاده می شود.
تیغه های بتن بر: برای بریدن بتن به کار می روند و دارای سختی بیشتر وقیمت بالاتری نسبت به تیغه های برش آسفالت می باشند.

تیغه های مورد استفاده در دستگاه برش آسفالت بر در سایزهای مختلف موجود می باشد که سایز تیغه در حقیقت بیان کننده قطر تیغه موردنظر می باشد. جالب آنکه بدانید در دستگاه آسفالت بر میزان برش دستگاه تقرببا برابر با یک سوم قطر تیغه می باشد. به طور مثال: عمق برش یک تیغه به قطر 60 برابر با 20 سانتیمتر خواهد بود. تیغه ها در سایزها و جنس های مخلتف جهت کاربری های متفاوت در سایزهای 40، 45، 50، 60، 70 با برندهای لوکیا، کرومکس، کات دیاموند، نورتن، امپریار، ساخت کشورهای کره، چین، ایتالیا، آمریکا و آلمان آماده عرضه به مشتریان می باشد.

تیغه آسفالت بر و تیغه بتن بر

نکته: همان طور که ذکر کردیم در صورت بستن تیغه بتن بر روی دستگاه امکان برش بتن میسر خواهد شود اما باید دقت شود که بتن موردنظر فاقد آرماتور باشد.

مخزن آب و سیستم خنک کاری تیغه

در دستگاه آسفالت بر سیستم خنک کاری به وسیله پاشیدن آب به تیغه ها باعث خنک شدن و افزایش عمر تیغه می گردد. مخزن آب به راحتی از ماشین جدا شده و بدون اینکه نیاز به حرکت دادن ماشین باشد می توان مخزن را پر کرد. در صورتی که در دستگاه آسفالت بر آب از دو طرف به تیغه بپاشد و تمام تیغه را خیس کند، خنک کاری بهتر انجام می پذیرد. همچنین دستگاه دارای محفظه ای برای جلوگیری از پاشیدن آب و پرتاب مصالح تراشیده شده به اطراف است که ایمنی را افزایش می دهد. محل محفظه نسبت به تیغه قابل تغییر است، به شکلی که همیشه محفظه نزدیک ترین فاصله با زمین را داشته و یا در تماس با آن می باشد.

مقدار و اندازه مصرف سوخت موتور Honda GX390

در موتورهای هوندا جی ایکس نمایش داده می شود و شماره ای که بعد از آن می آید نشانگر قطر پیستون می باشد برای مثال هوندا GX390 عدد 390 که از موتور های با قدرت 1 اسب بخار به بالا موجود است. بر روی کاترها، عموما از موتور هوندا GX390 استفاده می شود که نوع سوخت این نوع موتورها بنزین است و مصرف تقریبی GX390 ، 1.3 لیتر در ساعت است که نسبت به فشار که به موتور وارد می شود متغیر است.

نوع سوخت دستگاه های کاتر

دستگاه های کاتر اعم از آسفالت بر، بتن بر و بتن مسلح بر، باید دارای موتوری قوی باشند تا عمل برش را انجام بدهند این دستگاه ها از موتور هایی با قدرت 8 اسب بخار به بالا استفاده می شود که هم می توان از موتور های بنزینی همانند هوندا و غیره یا از موتور های دیزلی همانند مارگو وغیره و بعضا از الکتروموتور استفاده شود که تمامی این موتورها به وسیله فولی و تسمه، نیروی چرخشی را از موتور به تیغه انتقال می دهد.

عمر مفید دستگاه کاتر آسفالت بر و بتن بر

دستگاه و یا تجهیز که از سه قسمت تشکیل شده است متفاوت است که شامل شاسی، تیغه برش، و موتور می باشد که موتور ها هر 50 ساعت نیازمند به تعویض روغن و با مقدار تقریبی 1 لیتر می باشد و هر 500 ساعت نیازمند سرویس اساسی از قبیل از نظر هندل و سیم گاز موتور باید رعایت شود که موتور تحت فشار نباشد. همچنین در قسمت تیغ هم باید احتیاط شود که موتور تحت فشار نباشد. اوپراتور شاسی را بیش از حد حرکت ندهد و دستگاه به زمین چپ نشود. اصلی ترین نکته اینکه همیشه مخزن آب پر باشد و تیغ بدون آب که همان مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده می باشد، کار نکند. در قسمت شاسی باید از اتصال محکم موتور به شاسی و محکم بودن تیغ در محل خود اطمینان حاصل نمود. در صورت اینکه احتیاج به استارت اولیه، اول تیغ را از سطح زمین جدا نموده و بعد استارت شود. بدین دلیل که اگر در لحظه استارت تیغ با سطح درگیر باشد، موتور دچار صدمه شده و و تیغه در بیشتر مواقع به طور جدی از بین می رود.

اندازه حجم مخزن آب کاتر های آسفالت بر و بتن بر

آب سیالی که در بیشتر موارد به عنوان خنک کننده در تجهیزات استفاده می شود، به دلیل خاصیت دماپا بودن آب و اینکه این مایع حیاتی به وفور در طبیعت یافت می شود، در دستگاه های برش، همچون کاتر، که تیغ در حال برش آسفالت یا سنگ یا بتن و بتن مسلح به کار می رود.

تیغ کاتر که از آلیاژات فلزی ساخته می شود در اثر اصطکاک با سطوح فوق الذکر دچار حرارت شده و این حرارت باعث مستهلک شدن تیغ کاتر و به اصطلاح دچار سوختگی تیغ می شود. در دوران قدیم به صورت دستی تیغه ها را با آب خنک میکردند اما امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تجهیزات صنعتی به آپشن های جدیدی مجهز گردیده اند که نمونه ای از این آپشن ها، یونیت آب خنک می باشد که در کاتر ها تعبیه شده است. اغلب در قسمت انتهایی تجهیز موجود است و به اندازه میانگین 30 لیتر آب در خود ذخیره دارد و به وسیله شیلنگ مخصوص و یا لوله هایی که دارای شیرخروجی می باشد به سمت تیغ کاتر هدایت می شوند. در طول عملیات برش به صورتی روی تیغ ریخته و پاشیده میشود که تیغ را خنک می کند بدین صورت که آب، حرارت تیغ را برای بخار شدن از تیغ گرفته و در نهایت تیغ سرد می شود و در نتیجه، عمر تیغ کاتر افزایش می یابد.

جنس و مدل چرخ های کاتر های آسفالت بر و بتن بر

چرخ عنصر مفیدی است که توسط بشر ساخته شده و در اکثر تجهیزات به کار رفته است. دستگاه کاتر آسفالت بر یا کاتر بتن بر و در اصطلاح های دیگر ماشین برش زمین نیز نیازمند چرخ برای حرکت خود می باشند که در این نوع تجهیزات از چرخ هایی کوچک و مقاوم در برابر وزن بالا استفاده می شود. از آنجایی که این چرخ ها در معرض گرد و غبار و اصطکاک بر روی زمین هستند از چرخ هایی با بلبرینگی گریس خور استفاده می شود که گرد و غبار باعث دچار قفل شدگی چرخ کاتر نشود. جنس خود چرخ از لاستیک ضد فرسایش و تو پر است به این معنی که از تیوپ در لاستیک کاترها استفاده نشده است و در بعضی کاتر ها از چرخ های ترمز دار استفاده می شود.

راه های تشخیص اصل و فرع بودن کاتر های آسفالت بر و بتن بر

رنگ دستگاه به صورت یک دست و بدون لکه گیری و دانه دانه باشد. در قسمت سیلندر و قسمت های بدون رنگ موتور، نشانه هایی مانند نام شرکت، آرم و لوگو، شماره سریال یا بدنه موجود باشد و به طور صحیح نوشته شده باشد.

در لبه ها هیچ گونه زبری و برجستگی که نشانه از ضربه خوردگی یا برش غلط است، نباشد و بصورت صاف و صیقلی باشد به طوری که وقتی دست روی آن می کشیم به دستمان گیر نکند همچنین اجزای دیگر مانند شمع و وایر و قسمت های پلاستیکی نیز باید به همین صورت باشند.

پیچ های اتصال موتور به شاسی کامل بوده بدون هیچ گونه نقصی باشد و موتور را محکم به شاسی وصل کرده باشد. همچنین جنس فولی و تسمه نیز باید از متریال درجه یک باشد و شیر و شیلنگ یا لوله یونیت آب خنک هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

سرعت حرکت و برش کاتر های آسفالت بر و بتن بر

سرعت حرکت و برش دستگاه های کاتر نسبت به نوع متریال برشی متغیر است، بدین صورت که سرعت برش در بتن و بتن مسلح با هم تفاوت دارد و با آسفالت به کلی متفاوت است. سرعت در برش بتن بسته به نوع سنگ دانه ها، نرمی و یک نواختی بتن و قدمت بتن متفاوت است و در نوع بتن مسلح تمامی تفاوت ها در بتن را داراست. به علاوه اینکه نوع اندازه و قطر میلگردها و تعداد میلگرد هایی که در بتن به کار رفته است نیز مورد محاسبه قرار می گیرد.

از همه مهم تر نوع آسفالت بر آن است که بیشتر از بتن و بتن مسلح بر مورد استفاده می باشد به طوری که در آسفالت به نوع دانه بندی شن و سنگ های آسفالت، جنس سنگ ها، نوع قیر به کار رفته و تعداد لایه های آسفالت و در آخر اقلیم منطقه عملیاتی هم مهم است. به عینه مشاهده شده آسفالت شهرهای گرم سیری با آسفالت مناطق سردسیر تفاوت هایی دارد.

حدآکثر استفاده از کاتر های آسفالت بر و بتن بر در روز

حداکثر استفاده در روز از دستگاه های برش بتن و آسفالت به بحث هایی که در قسمت هایی قبلی انجام شده بستگی دارد از نظر عمق برش، نوع برش، نوع متریال، اقلیم، اندازه تیغه، شیب زمین و قدرت دستگاه متفاوت است که هر کدام از این مباحث در بخش های قبلی مختصرا به صورت جدا گانه ای مورد بررسی قرار گرفته است.

قابلیت تنظیم عمق برش در کاتر های آسفالت بر و بتن بر

یکی از قابلیت های کاربردی در دستگاه های کاتر برش بتن و برش آسفالت، تنظیم ارتفاع و عمق برش می باشد. به وسیله اهرمی دوار انجام می شود، به صورت پیچ بوده و دارای رزوه می باشد که با چرخیدن شاسی متحرکی که در کف و زیر دستگاه کاتر قرار گرفته است و با کم و زیاد شدن رزوه ها در حرکت چرخشی، همزمان با قرار دادن فشار بر چرخ های پشتی کاتر، اهرم را به بالا و عقب حرکت داده و ارتفاع عمق برش را تغییر می دهد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 479
  • بازدید کلی : 4300
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی